Tweede huis als melkkoe

Wie een vakantiehuis boekt, doet dit vaak via internet. Internet is tenslotte het ideale medium voor prijsvergelijkingen en het aanbod is groot. Ideaal voor de boeker, maar hoe valt uw woning op tussen het enorme aanbod? Een korte introductie in internetmarketing.

Bij internetmarketing gaat het om ‘Google ranking’, krachtige presentaties en een ‘call to action’. De vakantiehuizenmarkt is geen gemakkelijke branche om als particulier bovenaan de zoekmachines te eindigen. Veel professionele verhuurorganisaties hebben grote marketingbudgetten die ervoor moeten zorgen dat zij bovenaan in de zoekresultaten komen te staan, de zogenaamde Google ranking. Aan zoekmachinemarketing wordt een groot deel van hun budget uitgegeven. Een andere en eenvoudigere manier om ervoor te zorgen dat u gevonden wordt is om u aan te sluiten bij websites die al een groot bereik hebben.

Goud
Wanneer uw site veel bezoekers trekt dan betekent dit niet automatisch dat de boekingen vanzelf binnen stromen. Om dit te bereiken moet nog het een en ander gebeuren. De volledigheid van de beschrijvingen en de kwaliteit van uw foto’s kunnen het verschil maken tussen geen of tientallen boekingen. Een website die volledig is, persoonlijk oogt en betrouwbaar overkomt, ontvangt eerder boekingen dan een website die slechts een summier beeld geeft van het vakantiehuis.

Sfeer
Hoe beter gasten een voorstelling kunnen maken van hun verblijf des te sneller ze geneigd zijn om te boeken. Mensen zijn visueel ingesteld en uit diverse internetonderzoeken blijkt dat bezoekers eerst de foto’s van het vakantiehuis bekijken en op basis daarvan besluiten of ze doorlezen of de presentatie verlaten. Ook de hoeveelheid foto’s is belangrijk. Uw gasten willen zich een compleet beeld vormen; hoe ziet de keuken eruit, wat voor bedden staan er in de slaapkamers, is het een gezellige woonkamer en hoe modern is de badkamer? Vergeet daarbij niet de rol van het exterieur en de nabije omgeving. Foto’s bepalen de sfeer van de site en vertellen ook iets over de inhoud.

Tips

Zet onder uw foto altijd een korte tekstomschrijving waarin u op een leuke, unieke manier de foto toelicht. Uit onderzoek blijkt dat de teksten in of direct onder een foto door bijna iedereen aandachtig worden gelezen.
Neem ook een foto van uzelf of uw gezin op in uw presentatie. Dit wekt vertrouwen en geeft uw presentatie een persoonlijk en authentiek karakter.
Neem een plattegrond op van uw vakantiehuis. Op het internet zijn diverse gratis tools te vinden waarmee u een plattegrond kunt maken.
Eerlijk
Op basis van de informatie die u op uw website verstrekt, moeten bezoekers een keuze maken. Hoe uitgebreider u de faciliteiten van uw woning beschrijft hoe beter uw bezoekers zich een voorstelling kunnen maken van hun verblijf. Is er een magnetron, een vaatwasser, is het een kindvriendelijk vakantiehuis enzovoort. Hoe gedetailleerder de beschrijving des te minder vragen u zult ontvangen en des te sneller zullen uw bezoekers overgaan tot het maken van een boeking. Wees ook eerlijk in de presentatieteksten. Op het moment dat u een minpunt noemt, komen de voordelen sterk en betrouwbaar over.

Schrijven voor een website vraagt ook een andere aanpak dan voor een papieren editie. Het lezen van een tekst op een beeldscherm duurt circa vijfentwintig procent langer dan het lezen van dezelfde tekst op papier. Beeldschermteksten dienen daarom kort en bondig te zijn. Verdeel de tekst in duidelijke alinea’s met duidelijke tussenkoppen zodat het beter leesbaar wordt.

Communiceren
De meeste websites zijn vaak nogal afstandelijk en zakelijk. Maar waarom? Maak het persoonlijk, toon een foto van uzelf of uw gezin. Vertel waarom u ‘verliefd’ bent geworden op deze streek en waarom het vakantiehuis zo geweldig is om in te verblijven. Vertel uw persoonlijke verhaal, hoe de verbouwing is gegaan en hoe andere gasten het vinden. Het zakelijke karakter verdwijnt als sneeuw voor de zon en bezoekers zullen ook eerder geneigd zijn om contact op te nemen. Ze weten tenslotte met wie ze communiceren.

Het laatste belangrijke element van internetmarketing is de ‘call to action’. Schrijf (in de presentatieteksten) toe naar contact of vraag om de boeking. Vertel wat een bezoeker moet doen. Internet is een ‘doe medium’. Dit betekent dat er op iedere pagina iets te klikken moet zijn. Dus als u op een mooie pagina heeft beschreven hoe prachtig de nabije omgeving is rondom uw vakantiehuis, dan sluit u die tekst af met een ‘call to action’: “Ziet u zichzelf ook al genieten van dit prachtige uitzicht? Kijk dan nu of uw gewenste periode nog beschikbaar is?”

Bron: Martin van Kranenburg

Gerelateerde berichten

Bekijk

Markt voor recreatiewoningen is booming

“Vakantiewoningen blijven enorm populair. Niet alleen als plek waar je even ontsnapt aan de waan van de dag en weer tot rust komt, maar zeker nu het geld op de spaarrekening eigenlijk nauwelijks rendeert kan de vakantiewoning een hele goede investering zijn,” aldus Marc Vervoort, projectmanager bij NVM, over de ontwikkelingen op de markt van recreatiewoningen.

Bekijk

Belastingen & vakantiewoning: Hoeveel belasting moet je betalen?

Je bezit een tweede woning in Nederland en besluit deze te verhuren. Hoeveel inkomstenbelasting betaal je over deze huurinkomsten? Het antwoord is: € 0. Hetzelfde geld als je winst maakt bij de verkoop van deze woning. Ook deze inkomsten zijn geheel onbelast.

Bekijk

Een chalet kopen, waar moet u op letten

Een chalet leent zich uitstekend als recreatiewoning waar u het hele jaar in kunt genieten, zowel ’s zomers als ’s winters.

Bekijk

Een vakantiewoning kopen raakt steeds meer in trek

Een vakantiewoning, waar je de waan van alledag even heerlijk van je af kunt zetten, raakt steeds meer in trek.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van de Second Home Beurs. Of ontvang wekelijks het laatste woningaanbod in je mailbox. Je kunt je op elk moment eenvoudig afmelden.



Aanmelden