Tweede huis in Duitsland wint aan populariteit

Duitsland is niet alleen populair als vakantieland maar ook aantrekkelijk voor kopers van een tweede huis. De afgelopen jaren is er sprake van een aanhoudende groei van de huizenprijzen en de Deutsche Bank heeft voorspeld dat de prijzen in Duitsland in 2014 met 4% verder stijgen. Goedkope hypotheken en lage rentes van 2% - 2,5%(10 jaar vast) maken het makkelijk om een woning te verkrijgen.

Bekende Duitseregio’s zijn het Zwarte Woud, de Eifel en het Sauerland. Met name het Sauerland met toeristenplaatsen als Willingen en Winterberg,is misschien wel de populairste streek voor Nederlanders die een vakantiehuis willen aanschaffen bij onze Oosterburen. Het ligt dicht bij huis, zo’n 3 uur rijden van Utrecht, waardoor een korte vakantie of een weekendje weg gemakkelijk is te doen.

Overheid ondersteunt toeristische ontwikkelingen
Vanwege het enorme economische belang ondersteunt de Duitse overheid op grote schaal investeringen in toeristische ontwikkelingen. Een goed voorbeeld daarvan is het Masterplan Wintersport Arena Sauerland. Een uitgesproken visie gevolgd door een overtuigend concept hebben 10 jaar geleden dit Masterplan in werking gezet en sindsdien is er bijna 100 miljoen euro geïnvesteerd in sneeuwinstallaties, supermoderne liften, funparks, rodelbanen en een bobsleebaan van wereldkampioenschap niveau. Met 1,1 miljoen  overnachtingen per jaar is deze regio inmiddels uitgegroeid tot het belangrijkste wintersportgebied ten noorden van de Alpen.

Grote vakantieparken
Deze ontwikkelingen zijn ook bij de grotere verhuurorganisaties als Landal en Centerparcs niet onontdekt gebleven en er zijn een aantal grote bungalowparken ontwikkeld. Centrale ontvangstruimte, binnenzwembad, restaurant behoren tot de standaarduitrusting van dergelijke projecten. Omdat er in deze parken zoveel te doen is, spreekt dat vooral families met jonge kinderen erg aan. Ook worden de huizen vaak verkocht in  combinatie met een gegarandeerde huuropbrengst. Dit financiële aspect is iets waar particuliere beleggers vaak naar op zoek zijn.

Kleine projecten integreren in lokale gemeenschappen
Niet iedere huizenkoper isgecharmeerd van het grootschalige en soms onpersoonlijke karakter van grote vakantieparken. Men vindt het leuker dat een project deel uitmaakt van een lokale gemeenschap en daarmee integreert. Zeker als er gebruik wordt gemaakt van de plaatselijke infrastructuuren de middenstand daarvan meekan profiteren.  Restaurants zien hun omzet stijgen, de bakker verkoopt meer brood en er worden weer nieuwe winkeltjes geopend.Men is gelukkig met de ontwikkeling en de huiseigenaar wordt al snel opgenomen in de lokale gemeenschap en vindt er zijn tweede thuis. Belangrijk bij kleinere projecten is wel dat de verhuur en de exploitatie goed zijn georganiseerd en het eigen gebruik flexibel is geregeld.

Geen dertien in een dozijn
Vakantiehuizen worden te kust en te keur en in alle prijsklassen aangeboden. Het is gebleken dat vakantiehuizen welke in het hogere segment vallen en die wat extra’s bieden qua comfort en uitstraling door de hedendaagse vakantieganger erg op prijs wordengesteld. Huurinkomsten zijn net zo goed als bij de grote vakantieparken.

Bron: Jeroen van der Werff | NextHome B.V.

Gerelateerde berichten

Bekijk

Duitsland, het ideale land voor een tweede huis

Bij een vakantiewoning denken velen spontaan aan een warm, zuiders land. Ook Duitsland is een populaire en aantrekkelijke bestemming.

Bekijk

Toenemende belangstelling tweede huis

Een tweede huis in het buitenland is booming bij onze Zuiderburen.

Bekijk

Tweede huis als alternatief voor lage spaarrente?

Per saldo groeit de waarde van uw zuurverdiende spaargeld momenteel nauwelijks. Bijna 80% van ons vermogen houden we aan in spaargeld.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws van de Second Home Beurs. Of ontvang wekelijks het laatste woningaanbod in je mailbox. Je kunt je op elk moment eenvoudig afmelden.



Aanmelden